Jak vytvořit newsletter

Osobní rozvoj

Přidal simcasimca, dne 13. 08. 2018,  0x


Newsletter je velmi účinný marketingový nástroj, jak získat nové zákazníky. Musí se však dělat dobře, nestačí pouze napsat nějaký email. To také bývá důvod, proč většina newsletterů končí ve virtuálním koši. Potenciální zákazníci jsou nadmírou nudných newsletterů už otrávení a zaujmout je něčím novým, není vůbec jednoduché.

Newsletter dnes dostává každý, kdo má emailovou schránku. A ne jeden. Denně nám v emailových schránkách přistanou nabídky na cokoliv od potravinových řetězců přes prodejce elektroniky až po slevové portály. Máte více emailů? Dostáváte větší dávku newsletterů. Nejhůře jsou na tom lidé ve firmách, kteří mají na starosti výběr dodavatelů. Ti se nachází doslova pod palbou zaručeně výhodných nabídek.

Můžete mít skvělý produkt, pokud ale na něj nedokáže správně upozornit, neprodáte jej. Rozhodně ne v takovém množství, jaké byste si ideálně představovali. Jedním z moderních nástrojů úspěšného prodeje, je právě newsletter. Jenomže vytvořit dobrý newsletter, který příjemce otevře a neklikne hned na ikonku “smazat”, je pořádný oříšek.  

Proč je newsletter důležitý a k čemu slouží

Newsletter je nejen důležitý prodejní nástroj, je součástí celé marketingové strategie. Na úspěšný newsletter lze snadno navázat další a další projekty. Nejčastěji se jedná o zákaznické kluby, věrnostní programy, zajímavé bonusy, školení pro vybrané zákazníky apod. Newsletter, který nesplní svůj účet, znamená ztrátu času.

Hlavním cílem newslettru je předat požadovanou informaci a podpořit prodej. Newsletter by měl mít jednoduchou a lákavou podobu. Obsahovat by měl pouze aktuální informace, ze kterých by mělo být na první pohled jasné, jaké výhody na zákazníka čekají. Můžete jít například o časově omezenou slevu na vybrané výrobky či službu nebo novinky, na které se zákazník může těšit. Tvorba dobrého newsletteru vyžaduje čas a péči.  

Dobrý newsletter vyžaduje dobrý předmět

První, co příjemce newsletteru uvidí, je předmět. Obvyklé nicneříkající hlášky vám nové zákazníky nepřivedou. Předmět musí zůstat krátký a výstižný. Oblíbené jsou například vtipné slogany, slovní hříčky či prostě jednoduché ale všeříkající sdělení pomocí pár slov. Myslete na to, že zaujmout musíte na první pohled. Newsletter není několikaminutová televizní reklama, na získání pozornosti máte velice málo času. Většina lidí přečtení předmětu věnuje maximálně 5 sekund.

Náš tip: Před odesláním newsletteru zkontrolujte, že se předmět zobrazuje se správnou diakritikou. Pokud s ní máte problém, pište předmět raději bez diakritiky. Lepší slovo bez háčků a čárek než nesrozumitelná hatmatilka.  

Headline je až na druhém místě

Pokud čtenáře zaujmete povedeným předmětem, neztraťte jej kvůli mizernému titulku. Předmět má lidí přimět otevřít newsletter, headline je má nabudit k dalšímu čtení. Zapomeňte na obvykle úvodní věty a omáčky, jejichž čtením už lidé nechtějí ztrácet čas. Nebojte se jít rovnou k věci. Lidé nezajímá, co vše si chcete dovolit, zajímá je pouze to, co tak skvělého jim nabízíte.

Co všechno by měl headline neboli titulek obsahovat? V podstatě všechno a to ve velmi stručné formě. Hodně se používají naléhavé výrazy (nejnovější, aktuální, nejmodernější, …), exkluzivitu pro určitou skupinu čtenářů (ženy, děti, těhotné ženy, maminky, senioři, …) či benefity (návod, tipy, rady, řešení, …). 

Náš tip: Pozor si dávejte na vykřičníky a velká písmena. Snaha zdůraznit sdělení může čtenáře spíše odradit. Vykřičníky a velká písmena mohou vyvolávat laciný dojem a působit příliš agresivně. Nikdo nemá rád “křik” a pocit pod tlakem, že něco musí. Pro zvýraznění textu je lepší zvolit tučné písmo, které nepůsobí tak agresivně. 

Jděte k věci a neberte se vážně

Představte si, že vás zaujme předmět, a newsletter otevřete. Čekat budete stručnou zprávu, ale místo toho na vás vyběhne slohové cvičení. Většina lidí takový email zavře, protože je to moc dlouhé. Omáčku si nechte k obědu, při psaní newsletteru pište stručně a jasně. Poskytněte pouze důležité informace a ty neužitečné vynechejte. Zákazník si raději přečte dobrou knihu než příliš dlouhé povídání o ničem.

Při psaní newsletteru je dobré uvolnit si, nebrat se příliš vážně a nasadit lehce vtipný tón. Lidé se chtějí bavit, ne dumat nad nesmrtelností brouka. Účinné je rozumné používání nespisovných výrazů. Naopak vynechte otravný reklamní žargon. Personalizujte. Používejte křestní jména, konkrétní údaje, apod. Čím více se vžijete do kůže zákazníka, tím spíše se pod ní dostanete. 

Třešnička na dortu - call to action

Newsletter má lidi nejen nalákat, ale má je k cíli dovést. Pokud se zákazník dostane až na konec, měla by následovat cesta k cíli. Říká se tomu “call to action” a čtenář si může nabídku ihned objednat a přidat do nákupního košíku nebo si o ní přečíst další informace. Nic nekomplikujte, vše by mělo být jednoduché a uživatelsky přátelské. Komplikace si nechte na jindy.

Dodržujte zákon

Posílat newsletter lidem, která to nezajímá, nemá smysl. Je to neefektivní. Zapomeňte na “co kdyby”. Nefunguje to a navíc to zakazuje zákon. Konkrétně se jedná o antispamový zákon a GDPR. Veškeré obchodní a reklamní emaily zasílejte pouze osobám, které s jejich zasíláním souhlasily. Součástí marketingové komunikace musí být jednoduchá možnost odhlášení. Určitě nechcete, aby vaše emaily budily vlnu nevole až alergických reakcí. Takové jednání vám nové zákazníky nepřivede.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.