Jak zvýšit hladinu dopaminu

Osobní rozvoj

Přidal lenavrabcak, dne 29. 09. 2018,  0x


O dopaminu se většinou ví jenom to, že je to něco opravdu důležitého. Málokdo ale ví, co přesně dopamin je a proč je vlastně tak důležitý. Jednoduše řečeno se jedná o chemickou látku nacházející se v mozku, která ovlivňuje lidskou motoriku a emoce. Nedostatek dopaminu způsobuje například nechvalně známou Parkinsonovu nemoc. 


Dopamin je tzv. neurotransmitter, který je důležitý pro správnou činnost mozku. Konkrétně hraje roli v motorických funkcích mozku a reguluje emocionální reakce. Bez dopaminu není lidské tělo a mozek schopné normálně fungovat nejen po emoční stránce. Dopamin ovládá pohyb, stimuluje srdeční činnost a především umožňuje lidem prožívat silné emoční projevy (nadšení, štěstí, vášeň, euforii, radost apod.). Dopamin je také znám jako “hormon štěstí”. 

Dlouhodobý nedostatek dopaminu může mít za následek:

  • netečnost
  • pocity deprese
  • neschopnost zvládat stres
  • nespavost
  • nedostatek energie
  • horší schopnost soustředit se
  • nízká chuť na sex
  • větší chuť na sladké a kofein

Asi nejznámější nemocí, která vzniká v důsledku snížené či nedostatečné tvorby dopaminu, je Parkinsonova choroba.

10 způsobů, jak zvýšit hladinu dopaminu

Nečekejte, až vám dopamin bude chybět, a začnete se cítit mizerně. Zamyslete se nad původem slova “dopovat” a doslova se nadopujte dopaminem, abyste se stále cítili skvěle. Máme pro vás pár zaručených tipů, jak toho dosáhnout.

1. Omezte konzumaci cukru

Cukr není dobrý nejen pro vaši postavu, ale i hladinu dopaminu. Nadměrný příjem cukrů dlouhodobě snižuje jeho hladinu. Krátkodobě se sice budete cítit skvěle, ale pouze na okamžik. Poté následuje pád. Lepší je udržovat stejnou hladinu a vyhýbat se kolísání nízkých a vysokých hodnot. To prostě neděla dobrotu.

2. Pijte méně kávy

S kávou je to hodně podobné jako s cukrem. Na krátko hladinu dopaminu zvýší, ale z dlouhodobého hlediska ji snižuje. Pokud jste na kávě závislí, zkuste množství vypité kávy za den snížit na maximálně tři šálky denně. Kofein nahraďte například černým nebo zeleným čajem.

3. Jezte potraviny obsahující dopamin

Cukr a káva hladinu dopaminu snižují, ale naštěstí existují potraviny s opačným účinkem. Do svého jídelníčku zařaďte banány, jablka, meloun, třešně, vajíčka, fazole, mandle a jogurty. Ideální je zkombinovat je s doplňky, které vstřebávání dopaminu podporují (např. L-tyrosin, fosfatidylserin, ginkgo biloba, L-theanin, curcumin).

4. Sportujte

Lidé, kteří se pravidelně aktivně nehýbou, jsou takoví unylí. Pohyb nám energii bere, ale ještě více dává. Po hodince intenzivního sportování se cítíte fyzické unavení, ale psychicky jste plní energie. Začněte běhat, chodit na procházky, tančit, plavat, prostě se věnujte pravidelně nějakému sportu. Budete se nejen lépe cítit, ale i lépe vypadat.

5. Tvořte

Na tvorbu dopaminu má vliv kreativní myšlení. Bavilo vás kdysi malování? Začněte znovu. Věnujte se nějaké kreativní činnosti, jako je malování, kreslení, fotografování, tvorba bižuterie nebo se naučte šít. Kreativní činnost vám pomůže cítit se šťastnější a spokojenější.

6. Začněte poslouchat hudbu

Podle mnoha studií má poslech pozitivní vliv na tvorbu dopaminu v těle. Něco na tom určitě je, vždyť poslech hudby nás opravdu činí šťastnějšími. Nahrajte si více a více hudby, která se vám líbí a poslouchejte ji, kdykoliv to jde. Mozek na oblíbenou hudbu reaguje uvolněním dopaminu. Při poslechu hudby se vám bude lépe vařit, odpočívat i pracovat.

7. Zkuste meditaci

Zkuste každý den na pár minut vypnout, oprostit se od rušivých myšlenek a meditovat. I pár minut denně vám pomůže dosáhnout mnohem větší duševní pohody. Samozřejmě s tím souvisí vyšší hladina dopaminu.

8. Detoxikujte

Do našeho těla každý den pronikají škodlivé a jedovaté látky (tzv. toxiny), které se hromadí a škodí nám. Oslabují přirozenou imunitu, způsobují nemoci a snižují tvorbu dopaminu. Snažte podpořit jejich vylučování zdravým jídelníčkem, dostatkem spánku, odpočinku, aktivního pohybu a tím podpoříte i tvorbu dopaminu.

9. Pochvalte se

Kdo jiný by to měl udělat když ne vy? Pokud se vám daří, něco se vám povedlo, tak se hezky pochvalte. Stoupněte si k zrcadlu, usmějte se na sebe a řekněte nahlas, jak jste úžasní. Nebojte se napsat seznam úkolů a když je splníte, odškrtněte si jej. Hned budete mít důkaz, jak jste úspěšní.

10. Bavte se, radujte se

Nebuďte na všechno sami a prožívejte krásné zážitky se svou rodinou a přáteli. Bohatý společenský život podporuje zvýšení hladinu dopaminu, proto se nestraňte a bavte se. Stýkejte se s lidmi, kteří vás činí šťastnými, a vyhýbejte se těm, kteří z vás energii vysávají.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.