Jak zřídit datovou schránku a k čemu slouží

Osobní rozvoj

Přidal simcasimca, dne 30. 07. 2018,  0x


Možná už jste o datové schránce párkrát slyšeli, ale nikdy jste o ní neuvažovali. Proč byste také vůbec měli? Užitečné informace o tom, k čemu vlastně taková datová schránka slouží, jak funguje a jak si ji vytvořit, se dočtete na následujících řádcích.

Aktuálně má datovou schránku sjednáno téměř 894 000 fyzických a právnických osob. U podnikajících osob zapsaných v obchodním rejstříku je to povinnost daná zákonem, živnostníci a fyzické osoby se mohou rozhodnout dobrovolně. A právě pro ty je tento článek určen. Dozví se v něm, k čemu se datová schránka hodí a jak jim může zjednodušit jednání nejen s úředníky.

K čemu slouží datová schránka

Primárním úkolem datové schránky je urychlení komunikace se státními úředníky. Vedle toho ale nabízí i další užitečné služby. Datová schránka funguje velmi podobně jak e-mailová schránka. Na rozdíl od obyčejného e-mailu na ní ale nechodí soukromé, ale úřední zprávy a dokumenty. Výhodou je fakt, že z pohledu úřadu je každý majitel datové schránky ověřenou osobou. To znamená, že prostřednictvím datové schránky je možné posílat úřední dokumenty, které je jinak nutné vlastnoručně podepsat.

Uživatel může datovou schránku používat jako komunikační nástroj se státem a jeho úřadu, až už se zrovna nachází doma v ČR nebo v zahraničí. Ale nemusí. Uživatel má na výběr, datovou schránku může a nemusí používat. To však neplatí opačně. Pokud vlastníte datovou schránku, úřady vás musí kontaktovat výhradně skrze datovou schránku. Tato povinnost se týká státní správy, soudů a policii. Výjimku představují některé instituce jako například zdravotní pojišťovna, která vás může kontaktovat i prostřednictvím pošty. 

Ve kterých případech lze využít datovou schránku: 

  • nejrůznější podání na úřadech (např. daňové přiznání)
  • žádost o výpis z rejstříku trestů
  • žádost o výpis bodového hodnocení řidičů
  • žádost o výpis z insolvenčního rejstříku
  • veřejný výpis z registru osob, živnostenského či veřejného rejstříku
  • placené služby - do datové schránky mohou chodit zprávy od dalších institucí (banky, pojišťovny, dodavatelé energií atd.)

Podání a žádosti jsou zdarma a požadovaný dokument jim do datové schránky obvykle přijde během několika minut. V některých případech lze o výpis žádat bez ohledu na typ. To znamená, že si můžete například vyžádat výpis z živnostenského rejstříku jiné osoby. U rejstříku trestů nebo bodového hodnocení řidiče to však nelze. Zde lze dokument zaslat pouze do datové schránky osoby, k níž se váže. 

Jak zřídit datovou schránku krok za krokem

Pokud vás datová schránka zaujala, jistě vás potěší i zpráva, že její zřízení není nic složitého. Způsoby, jak si založit datovou schránku, existují tři.

  1. Prvním a nejjednodušším způsobem, jak si založit datovou schránku, je návštěva kontaktního místa veřejné správy - Czech POINT. Pobočky Czech POINTu se nachází téměř na každé poště a městském úřadě. Na jednom místě tak vyřídíte vše. Pracovník Czech POINTu s vámi vyplní žádost a zajistí úředně ověřený podpis. Žádost si můžete také stáhnout na internetu a vyplnit předem. Potřebovat budete pouze jeden doklad totožnosti. Obvyklý je občanský průkaz, ale použít lze i cestovní pas. 
  2. Druhou možností je podání online žádosti. Tu je nutné potvrdit elektronicky ověřeným podpisem a poslat na e-mailovou adresu posta@mvcr.cz. 
  3. Poslední možností je vyplnit žádost, nechat ověřit podpis a osobně ji odnést na podatelnu Ministerstva vnitra. 

Po podání žádosti vám poštou nebo e-mailem dorazí přístupové údaje. Přihlašte se a první, co uděláte, je změna hesla do datové schránky. Heslo se mění každé 3 měsíce. Pokud o pravidelnou změnu hesla nemáte zájem, můžete to změnit v Nastavení/Zabezpečení/Změna hesla a kliknout na neomezenou platnost.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.