Zakladatelé Flixbus: Nejsme němečtí, ani západní, jsme celosvětoví
Přidal admin, dne 4. 02. 2020, 0x
Tak nějak zní slova zakladatelů mezinárodní autobusové dopravy Flixbusem, kteří se rozhodli ovládnout svět. Ten autobusový samozřejmě. Jsou tři, pochází z Německa a jmenují se André Schwämmlein, Daniel Krauss a Jochen Engert. Flixbus založili před 10 lety.
Cestu k úspěšnému podnikání jim otevřeli tři mladí studenti Alexander Kuhr, Christian Janisch a Ingo Mayr-Knoch, kteří spolu studovali a na zahraničních cestách s oblibou využívali levné dálkové autobusy. Dokonce i sousední Česko mělo už tehdy svého “Jančuru” a autobusovou síť Regiojet (původně Student Agency). Německo však nic takového nemělo.
Rozjezdu Flixbusu bránil nesmyslný zákon
Zásadní problém tehdy představovala přísná regulace dopravy, kdy v Německu neotřesitelně držel monopol železniční dopravce Deutsche Ban na základě zákona z roku 1934. Tento zákon totiž zakazoval dálkovou autobusovou dopravu. Kdysi to mělo chránit státní železnice, ve 21. století už to však byl přece jen byl tak trochu přežitek.
Média k tomuto zákonu měla jasný negativní postoj a například největší německý deník Der Spiegel k tomu napsal: „Je to jako kdyby stát zabránil vstupu na trh společnosti Pepsi-Cola s tím, že již existuje Coca-Cola.“ Studenti se s tímto stavem nesmířili a začali hledat řešení. Podařilo se jim najít mezeru. Nebylo to úplně ideální, ale lepší než nic.
Pokud si skupina lidí pronajme autobus, mohou s ním jezdit bez omezení kdy a kam se jim zachce. V takovém případě se jednalo o příležitostnou autobusovou dopravu a na tu se výše uvedený zákon nevztahoval. V roce 2009 tak mohla vzniknout společnost DeinBus. První autobus vyjel 4. prosince 2009 z Frankfurtu do Kolína a cesta stála pouhých 12,5 EUR (cesta vlakem by přišla na 64 EUR!).
Obrana železničního giganta přiměla vládu změnit zákon
Železniční gigant se přirozeně začal bránit a na DeinBus podal žalobu. Neuvědomil si však, že přiláká pozornost široké veřejnosti, která přirozeně chtěla ušetřit, médií, kterým se sedmdesát let starý zákon nelíbil a samozřejmě i politiků, kteří s tím museli něco udělat. Německo v roce 2010 začalo vést vášnivé diskuse, které vedly ke změně zákona z roku 1934 a od roku 2010 byla přísná regulace omezující dálkovou autobusovou dopravu definitivně zrušena.
Celý proces sledoval tři mladí muži, kteří tehdy pracovali v Mnichově. Průmyslový inženýr André Schwämmlein pracoval jako strategický konzultant pro společnost Boston Consulting Group. Informatik Daniel Krauss pracoval pro společnosti Siemens a Microsoft. Jochen Engert působil jako obchodní administrátor a měl bohaté zkušenosti z organizování autobusových školních výletů. Uvolněný autobusový trh pro ně představoval ohromnou výzvu, které se rozhodli chopit. V roce 2011 založil společnost GoBus, kterou v roce 2013 přejmenovali na Flixbus.
Flixbus se pustil do cenové války a vyhrál
Flixbus nebyl zdaleka jediný, kdo využil dveří otevřených třemi studenti a jejich společností DeinBus. Oni bohužel neuspěli a v cenové válce svůj boj o výsluní prohráli a oznámili bankrot. Flixbus a jeho zakladatelé měli štěstí, protože jim finančně hodně pomohli německé společnosti automobilka Daimler a Holtzbrinck Ventures. V té době nebyl Flixbus ziskový, ale stále rostl.
V roce 2013 Flixbus vytvořil hustou síť vedoucí skrze celé Německou a první mezinárodní linkou byl autobus jezdící mezi německým Salcburkem a rakouskou Vídní. V roce 2015 došlo ke spojení Flixbus s konkurentem MeinFernbus, který byl v té době větší. Název však zůstal u Flixbusu a autobusy dostaly dnes už známou zelenou barvu.
Do zahraničí Flixbus pronikl v roce 2016
Flixbus ovládl vnitrostátní dopravní trh a začal se dívat dál za hranice. Rozšíření by však nebylo možné bez silných investorů, které Flixbus naštěstí měl. Byly to stále společnosti Daimler a Holtzbrinck Ventures, přibyly General Atlantic a Silver Lake Ventures. Flixbus nejprve pronikl do Německé, kde převzal autobusové společnosti Megabus a Postbus. Postupně skoupil konkurenty také v Německu, Itálii, Francii, Nizozemsku, Belgii a Španělsku. V Česku mu však stále konkuruje žlutý Regiojet. Od 31. května 2018 Flixbus jezdí také v USA.
Je třeba upozornit, že Flixbus není klasický autobusový dopravce a společnost ve skutečnosti vlastní pouze jeden jediný zeleno oranžový autobus proto, aby mohl fungovat jako přepravce. Jeho fungování je založené na spolupráci s regionálními partnery, kteří z této spolupráce mají podstatnou část zisku. Tito dopravci zajišťují provoz a starají se o flotilu autobusů. Flixbus má na starosti plánování sítě, marketing, prodej jízdenek, cenovou politiku a samozřejmě zákaznický servis.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.